Vizitky jsou jednou ze základních věcí, o kterou mi klienti píší v rámci tvorby firemní identity jako o nutnosti a na jednání je to většinou první věc, kterou chtějí zrušit, protože jim přijde zbytečná. Jak to tedy je? Potřebujeme ji nebo ne?
Přežitek
![](https://i0.wp.com/marketabrabcova.cz/wp-content/uploads/2022/11/Navrh-3.jpg?resize=1024%2C683&ssl=1)
Při navrhování vizitek jsem se dříve snažila přijít s něčím extrémně zajímavým a neotřelým a trávila jsem návrhy velké množství času. Předkládala jsem je jeden za druhým s nadšením malého školáka a očekáváním pochval a zásluh nad neotřelým designem.
Bylo to trochu jako facka, když běžný klient téměř bez zájmu zkonstatoval, že ok a kolik že to bude stát tisk a ze stovek kusů postupně přešel na těch svých 100, co mu bude stačit na 3 roky. Popravdě…byla to blbost ode mě.
Dnes už vím, že vizitka není braná tak, jako dříve a neotřelý design je sice super, avšak všichni z nás nemají už v kanceláři na stole vizitkovník se stovkou vizitek. Jako malá jsem se tímhle nástrojem sama dlouho kochala u táty na stole, ale sama jsem ten svůj už dávno vyhodila.
Není to ale o tom, že vizitky už vůbec nepotřebujeme.
Nutnost
Ukázky posledních vizitek
Ano, nakonec jsem u svých klientů i u sebe došla k závěru, že vizitky jsou nutnost.
Zhruba tak 90% vašich vizitek skončí v koši asi tak do hodiny. Ten zbytek, co zůstane tam skončí do týdne a možná 1 – 2 kusy půjdou do nějakého vizitkovníku, ale to jsem asi moc velký optimista.
Jediný druh vizitek, který zůstane dlouho jsou ty, kde je nějaká přidaná informace, jako je ukázáno v příkladu výše. Může to být vizitka doktora s tabulkou na pravidelné návštěvy nebo políčka na sbírání páté pizzy zdarma atd., ale je to jen malé procento celkově vytvořených vizitek, které mají i podobnou další funkci.
Několikrát jsem byla na schůzce s myšlenkou, že vizitka je přežitek a ukázalo se, že protistrana vybavená vlastními navštívenkami si to rozhodně nemyslela. Uvědomila jsem si, že to vypadá prostě neprofesionálně, když jimi vybavena nejsem. Nyní chodím na každou schůzku i přátelské setkání či akce, kde potkáte někoho nového vždy s vizitkou.
Vizitka nemusí lámat rekordy v nápaditosti, ale jednoduše byste měli mít po ruce malý soupis toho nejdůležitějšího o vás v této podobě a s dobrým designem. Navrhuji tedy nyní vizitky vždy ruku v ruce s celkovým stylem značky, člověka nebo firmy. Protože chcete, aby při podání vizitky komukoliv jinému, sloužila vizitka jako malý ambasador, že to co děláte, myslíte vážně.
Digitalizace
S pokročilou dobou přestává být vizitka tolik zbytečná i proto, že je spousta aplikací, které předanou vizitku naskenují a dostanou důležité informace do telefonu. Vyzkoušejte například BizConnect, která vám naskenuje informace z vizitky rovnou do elektronické podoby.
V tomto ohledu slouží velmi dobře i QR kódy s informacemi. Můžete začít jednoduchou webovou adresou svého podnikání nebo vyzkoušet pokročilejší metody, kdy si naskenujete QR kód vedoucí rovnou na katalog s vašimi produkty.
![](https://i0.wp.com/marketabrabcova.cz/wp-content/uploads/2022/11/Vizitka_3_nahled.jpg?resize=1024%2C682&ssl=1)
QR kód má také mnohem více podob, než tomu bylo dříve a varianty, kdy je QR kód navržen do podoby vašeho loga se stává také zajímavým. Podobnou vizitku s QR kódem v podobě loga a ještě s kompletními informacemi z vizitky s automatickým vytvořením kontaktu v telefonu jsem připravovala pro učitelský sbor ZŠ Plamínkové.
Závěrem
![](https://i0.wp.com/marketabrabcova.cz/wp-content/uploads/2022/11/Perspective-Business-Cards-MockUp-2.jpg?resize=1024%2C731&ssl=1)
Vizitka není sice nejdůležitější součástí vaší firemní identity, ale je to za mě praktický nástroj, který byste rozhodně měli mít. Nezáleží na tom, že vaše vizitka nevyhrála grafickou soutěž a není laserem vypálená do kousku dřeva, ale že plní svůj účel.
A to, reprezentuje vás většinou jako první element vašeho podnikání, vizuální identity a můžete skrze její grafickou a obsahovou podobu komunikovat se svým klientem, obchodním partnerem či novým dodavatelem. Chcete navrhnout vizitku?
Velice děkuji za přečtení článku.