Firemní identita

Co je firemní identita, jaký je rozdíl mezi firemní identitou a corporate designem a nejčastější otázky a odpovědi.

CO JE TO FIREMNÍ IDENTITA?

Význam

Firemní identita je ucelený grafický vzhled vašeho podnikání, prodejny, značky či produktu. Při tvorbě firemní identity se vychází z dosavadních podkladů firmy nebo se jede tzv. od nuly.

Nejčastěji firemní identitu řeší začínající brand, kdy je dobré si uvědomit, že nestačí pouhé logo. Firemní identita sjednocuje logo, jeho aspekty a barevnost loga či firemních barev do všech aspektů, které během svého podnikání vytvoříte.

Corporate design

Mezi firemní identitou a corporate designem je rozdíl pouze v jazyce. První je český překlad druhého, jinak se jedná o tutéž problematiku. Dříve se ale mezi klienty tato důležitá součást jejich značky moc neřešila a ten, kdo o ní věděl, tak ji znal právě spíše z ciziny.

Z tohoto důvodu se u nás termín corporate identity nebo corporate design uchytil a postupně se začíná překrývat svým českým překladem.

Grafický manuál

Tento dokument nabízejí lepší grafici společně s tvorbou loga či logotypu, jiní ho vytváří pouze na žádost a někteří se jím nezabývají vůbec.

Jedná se ale o velmi důležitý dokument, který udává základy k firemní identitě i v případě, že jste se rozhodli pouze pro tvorbu loga. Obsahuje totiž jednotlivé tvary a barevná schemata loga k dalšímu využití.

To nejdůležitější využití je právě vybudování vlastní firemní identity, které se z loga a náležitostí v grafickém manuálu vytváří. Pokud nemáte grafický manuál ke svému logu, nevadí. Vždy se dá vycházet z loga, emocí, vhodné barevnosti vzhledem k oboru atd.

Postup

Správný postup je ten, že jdete do firemní identity již od loga, přes barvy, tiskoviny, web atd., ale upřímně, málokdo má takto jasnou představu o prvotní vysoké investici či všech krocích. Většinou si klienti nechají vytvořit logo a postupně pomalu budují firemní identitu v závislosti na aktuálních požadavcích firmy.

Drtivá většina klientů jde do firemní identity pomocí vizitek, jelikož to často bývá úplně první věc, kterou při kontaktu se svým zákazníkem potřebují. Poté to vypadá, že jakožto grafik tlačím na pilu a nutím své klienty k dalším krokům k vlastní firemní identitě.

Není tomu tak. Vždy ráda poradím se správným postupem v budování vlastní značky, jelikož málokdo tento postup zná. Chce to ale trochu času, investic a dobré komunikace ke kompletní firemní identitě.

Přínos

Vlastní firemní identita má značný přínos do budoucna. Pokud totiž nemáte vybudovanou hierarchii pravidel při tvorbě jakékoli eventuality pro vaší firmu, tak tím vždy ztratíte o mnoho více času a peněz, nežli pokud ji máte.

Klienti mívají často logo, tiskoviny i web v úplně jiných barvách a stylech, což nejen, že nevypadá dobře, ale dokonce to odrazuje zákazníky, kteří si nejsou jistí, že jde stále o tu samou firmu.

Jednotný vizuální styl vám ulehčí do budoucna tvorbu webu, eshopu, hlavičkového papíru, bannerové reklamy, obalového designu, firemních tiskovin a dalších a dalších jednotlivin ve vašem podnikání.

Vaši zákazníci se s vámi ihned ztotožní, ať již uvidí váš web nebo budou mít v ruce vaší vizitku. Díky jednotnému stylu jim jednoduše utkvíte v paměti.

Součásti firemní identity

Logo

Logo

Logo je unikátní grafický symbol, který definuje vaši značku a měl by vycházet z jejího zaměření, emocí nebo stylu.

Web

Web

Webové stránky bývají rozmanité a plné barev, ale jejich akcent a styl by měl vždy vycházet a virtuálně spojovat firemní identitu vaší značky.

Tisk

Tisk

Cokoliv, co půjde do tisku s grafickými prvky vaší firmy by mělo být ve stejném vizuálním stylu, jako logo a web.

FAQ

Přehled několika základních otázek, které se týkají vizuálního stylu firmy.

Musím si vše objednat najednou?

Určitě nemusíte. Je to na klienty velká zátěž zvážit hned na začátku, jak chtějí, aby jejich značka vypadala na všech aspektech reprezentace. Pokud nemáte již dlouho vymyšlený koncept, tak pravděpodobně ani nyní ještě nepotřebujete webové stránky nebo podobu hlavičkového papíru.

Je ale rozhodně dobré postupně firemní identitu budovat a hlavně z ní nescházet do jiných stylů. Pokud jste si vybrali spíše ladné křivky fontu a pastelové odstíny, neměli by poté vaše tiskoviny vypadat jako vojenský bulletin.

Pokud vám to situace umožňuje, tak je vždy dobré začínat logem. Hodně klientů to přeskakuje rovnou na vizitky, což také lze, ale:

  • Grafik musí tvořit vizitku s ohledem na celkovou budoucí tvář a barevnost firmy, což je namáhavé, hodně vás vyslýchá a často musíte více investovat, i když jde „jen“ o vizitku.
  • Vizitku si necháte vytvořit bez ohledu na budoucnost z aktuální nouze s předpokladem, že později vizitku a její styl zahodíte a vytvoříte si firemní identitu od základu.

Jak mi pomůže grafický manuál?

Pokud máte grafický manuál k vašemu logu a chcete si nechat jinde vytvořit vizitky či jiné tiskoviny, vždy dejte grafikovi manuál k dispozici.

Díky tomuto dokumentu vám grafik vytvoří tiskoviny, reklamu atd. ve vašem stylu, i když neměl s výrobou vašeho loga nic společného.

Mohu si nechat vytvořit firemní identitu bez loga?

Ano, můžete. Samozřejmě se můžete obejít i bez loga. Většina klientů se stejně nakonec uchýlí k tomu, že jim chybí základní prvek, kterým by se prezentovali na svých obalech, stránkách atd., ale v základu to lze.

Firemní identita je pak tvořena především stylem fontů, barev a dalších pravidel jednotného vizuálu.

Když si nechám vytvořit kompletní firemní identitu, bude to stát více, než po jednotlivých částech?

Nikoliv, opak je pravdou.

Ve chvíli, kdy zadáváte komplexní poptávku na logo, firemní tiskoviny a webové stránky, tak bývá cena naopak nižší. Z pohledu grafika je tvorba díky jednotnému stylu jednodušší a rychlejší, nežli když vymýšlí každou jednotlivost zvlášť a dostává se zpět do vizuálního stylu.

Je to velice podobné, jako když stavíte dům. Pokud zadáte vše jedné firmě, tak je vizuální styl zpravidla jednotnější a díky vynechání subdodavatelů jsou i ceny a čas na práci příznivější.

Co vlastně na konci dostanu?

I když je firemní identita komplexní záležitost, tak každý projekt má jiné požadavky, takže každý klient dostane ve výsledku různé výstupy.

Pokud budete zakládat nebo již vlastníte firmu, kde je potřeba nastavit základní grafický styl a máte mnoho administrativních pracovníků, firemních eventů, schůzek a firemních oznámení, bude se vaše identita točit hodně kolem tisku. Budete určitě potřebovat mnoho různých tiskovin pro všechny vaše akce a interní komunikaci. K tomu pravděpodobně logo a web, pokud ho již nemáte.

Pokud budete chtít zakládat vlastní značku na základě doma vyráběných produktů, tak naopak příliš mnoho tiskovin potřebovat nebudete. Budete potřebovat obalový design, design prodejního portálu, upravenou podobu sociálních sítí, logo, případně subloga pro kategorie produktů, eshop atd.

Každý projekt se tedy liší dle specifických požadavků. Vždy je ale základem nastavení pravidel užívání, barevnosti a stylu každé značky.

VYBRANÉ FIREMNÍ IDENTITY

Chcete vytvořit nebo doplnit vaší firemní identitu?