Vizitky jsou jednou ze základních věcí, o kterou mi klienti píší v rámci tvorby firemní identity jako o nutnosti a na jednání je to většinou první věc, kterou chtějí zrušit, protože jim přijde zbytečná. Jak to tedy je? Potřebujeme ji nebo ne?
Přežitek
Při navrhování vizitek jsem se dříve snažila přijít s něčím extrémně zajímavým a neotřelým a trávila jsem návrhy velké množství času. Předkládala jsem je jeden za druhým s nadšením malého školáka a očekáváním pochval a zásluh nad neotřelým designem.
Bylo to trochu jako facka, když běžný klient téměř bez zájmu zkonstatoval, že ok a kolik že to bude stát tisk a ze stovek kusů postupně přešel na těch svých 100, co mu bude stačit na 3 roky. Popravdě…byla to blbost ode mě.
Dnes už vím, že vizitka není braná tak, jako dříve a neotřelý design je sice super, avšak všichni z nás nemají už v kanceláři na stole vizitkovník se stovkou vizitek. Jako malá jsem se tímhle nástrojem sama dlouho kochala u táty na stole, ale sama jsem ten svůj už dávno vyhodila.
Není to ale o tom, že vizitky už vůbec nepotřebujeme.
Nutnost
Ukázky posledních vizitek
Ano, nakonec jsem u svých klientů i u sebe došla k závěru, že vizitky jsou nutnost.
Zhruba tak 90% vašich vizitek skončí v koši asi tak do hodiny. Ten zbytek, co zůstane tam skončí do týdne a možná 1 – 2 kusy půjdou do nějakého vizitkovníku, ale to jsem asi moc velký optimista.
Jediný druh vizitek, který zůstane dlouho jsou ty, kde je nějaká přidaná informace, jako je ukázáno v příkladu výše. Může to být vizitka doktora s tabulkou na pravidelné návštěvy nebo políčka na sbírání páté pizzy zdarma atd., ale je to jen malé procento celkově vytvořených vizitek, které mají i podobnou další funkci.
Několikrát jsem byla na schůzce s myšlenkou, že vizitka je přežitek a ukázalo se, že protistrana vybavená vlastními navštívenkami si to rozhodně nemyslela. Uvědomila jsem si, že to vypadá prostě neprofesionálně, když jimi vybavena nejsem. Nyní chodím na každou schůzku i přátelské setkání či akce, kde potkáte někoho nového vždy s vizitkou.
Vizitka nemusí lámat rekordy v nápaditosti, ale jednoduše byste měli mít po ruce malý soupis toho nejdůležitějšího o vás v této podobě a s dobrým designem. Navrhuji tedy nyní vizitky vždy ruku v ruce s celkovým stylem značky, člověka nebo firmy. Protože chcete, aby při podání vizitky komukoliv jinému, sloužila vizitka jako malý ambasador, že to co děláte, myslíte vážně.
Digitalizace
S pokročilou dobou přestává být vizitka tolik zbytečná i proto, že je spousta aplikací, které předanou vizitku naskenují a dostanou důležité informace do telefonu. Vyzkoušejte například BizConnect, která vám naskenuje informace z vizitky rovnou do elektronické podoby.
V tomto ohledu slouží velmi dobře i QR kódy s informacemi. Můžete začít jednoduchou webovou adresou svého podnikání nebo vyzkoušet pokročilejší metody, kdy si naskenujete QR kód vedoucí rovnou na katalog s vašimi produkty.
QR kód má také mnohem více podob, než tomu bylo dříve a varianty, kdy je QR kód navržen do podoby vašeho loga se stává také zajímavým. Podobnou vizitku s QR kódem v podobě loga a ještě s kompletními informacemi z vizitky s automatickým vytvořením kontaktu v telefonu jsem připravovala pro učitelský sbor ZŠ Plamínkové.
Závěrem
Vizitka není sice nejdůležitější součástí vaší firemní identity, ale je to za mě praktický nástroj, který byste rozhodně měli mít. Nezáleží na tom, že vaše vizitka nevyhrála grafickou soutěž a není laserem vypálená do kousku dřeva, ale že plní svůj účel.
A to, reprezentuje vás většinou jako první element vašeho podnikání, vizuální identity a můžete skrze její grafickou a obsahovou podobu komunikovat se svým klientem, obchodním partnerem či novým dodavatelem. Chcete navrhnout vizitku?
Velice děkuji za přečtení článku.