Pro profesionála z oboru je vždy vše jasné a nechápe, proč někdo něco neví. Setkáváme se s tím všichni. Když jdete na úřad, paní za přepážkou na vás kouká jako na blázna, že nevíte, který podformulář máte mít v ruce. Paní na dentální hygieně v Pardubicích na mě kouká jako na blázna, že nevím, že mám na každém zubu udělat 10 koleček kartáčkem. Klient není blázen, jen nedělá to, co vy každý den, tak na něj tak nekoukejte.
Stejné to je v případě návrhů. Je přeci jasné, že klient neví, jak bude vypadat to, za co si zaplatil skicovné a co vše obnáší to připravit, pokud mu to neukážete a nevysvětlíte. Navíc, každý grafik pracuje jinak. Někdo připravuje 20 skic od ruky a teprve poté řeší detaily, jiný připraví 3 nástiny zdánlivě finálního loga a někdo další připraví jeden návrh rozpracovaný do té nejposlednější cedulky na sešit.
Těžko tady budu vypisovat, jak pracují ostatní a co dostanete od nich a případně i to, proč jste to od nich nedostali. Mohu ale s radostí napsat článek o tom, jak vypadají návrhy z mé dílny. Co vlastně dostanete, když mi zašlete zadání a zaplatíte skicovné.
O celé přípravě loga zde nebudu psát, protože to dělám v případových studiích. Budu se věnovat pouze té části na kterou se vztahuje skicovné. Tedy od zadání po odevzdání návrhů.
Každá značka, klient, firma a produkt jsou rozdílné. Dokonce mám tu čest tvořit design pro několik výrobců stejného zboží a doktorů nabízejících stejné druhy ošetření. To neznamená, že design bude stejný, protože se jednoduše zaměříte na jednotlivé odlišnosti a přednosti značky, lidí, cílové skupiny a podobně.
Narážím tím na to, že na začátku je právě toto důležitá součást každého projektu, kterou musím jako designér zvážit. Zároveň musím uvažovat obchodně. Jsou úžasná loga s velkým design přesahem, která si grafici ve volných chvílích tvoří tzv. do šuplíku, ale marketingově jsou dokonale špatná. Náklady na výrobu, tisk, identitu by byly tak velké, že by je klient nezaplatil nebo by si to neuvědomil, a poté by plakal:) Všechny tyto věci musím při své práci mít na paměti.
Nevytvářím logo pro sebe, ale pro značku a lidi, které má značka oslovit. A to vše dělám hned na začátku, než se vůbec hrot tužky dotkne papíru. Říkám tomu analýza a všichni moji klienti, kterým jsem navrhovala logo a identitu se s tímto pojmem seznámili.
Další velká součást analýzy je konkurence na lokálním i světovém trhu a porovnání ostatních již existujících log z právnického hlediska. Nikdo nechce, aby se jeho logo a značka podobala jiné již existující a ještě k tomu třeba konkurenci.
Značek a log již na světě existuje nepřeberné množství a většinou váš úžasný nápad, že zubař bude mít v logu zub již někoho napadl. Vy chcete být originální, ale zároveň rozpoznatelní v oboru. Být zubařem, který má v logu rybu je super originální, ale není se pak čemu divit, když na první dobrou vás budou mít všichni za kuchaře nebo prodejce z rybího trhu.
Po tomto procesu tvořeného především tříděním myšlenek, nacítění se a zkoumání trhu, klíčových slov a potenciálního trhu teprve začíná tužková část skicování. Během tohoto procesu utříděným myšlenkám dáváte reálnou podobu. Někdy jde o pár kresbiček, jindy o stoh papírů přetékajících návrhy.
Sama si do těchto skic většinou přidávám i další klíčová slova, pocity a možné stupínky od kterých se mohu dál odrazit a najít další cestu, jak brand uchopit. A vzhledem k tomu, že se jedná o proces, tak je jasné, že některou myšlenku si podtrhnu a jinou hned zavrhnu.
Ve finále, když vím, že mám směr a ideu, tak sednu k počítači a začne další skicování. Vznikají nové nápady, mažu staré, někdy vyhodnotím, že co vypadalo dobře na papíře již nevypadá tak dobře na monitoru. A je to vlastně další proces tvorby.
Ve finále, kdy mám už vcelku jasno a jsem spokojena s výsledkem, tak připravuji konkrétní návrhy. U některých klientů mám jasno hned na začátku a vím přesně, který návrh bude výsledným brandem. I tak ale připravím ještě minimálně jeden návrh jiné cesty, abych viděla reakce.
Většinou připravuji 3 návrhy a tedy i 3 cesty, kterými se vydat. U návrhů nejde o to na jeden ukázat a říct, že naprosto beze změn půjde tento do tisku, brandu, webu atd., ale nastavit si cestu designu a stylu a nadále ladit dílčí detaily. Nejsem typ grafika, který si na začátku ladí barvy a teprve poté řeší to nejpodstatnější, a tedy logo.
A poté jsou tu klienti, kteří si sami nejsou jistí, co chtějí. Chtějí vyzkoušet něco nového, nové trhy, nový vítr a jejich cesta je tedy ještě nadále větvena. tomu bylo i v případě příkladového loga pro Luxído.
Luxído je stará známá a dobře zavedená účetní firma z Náchoda. Její majitelka ji přebrala po tatínkovi, který jí byl a je mentorem a stála na rozcestí, jestli se vydat novým „mladým“ směrem a vymanit se z velkého množství klasických účetních firem nebo naopak vsadit na jistotu a podpořit důstojnost firmy novým, ale klasickým důstojným logem.
Hlavní message, kterou chtěla majitelka sdělit byla, že pomůže nám (mně určitě), kdož tápeme v džungli předpisů, vyvézt nás z ní a celé účetnictví nám zjednodušit. A dále měl být v logu zachycen paragraf. Vydala jsem se nakonec třemi směry.
První směr byl NOVÝ VÍTR, kterým jsem chtěla firmu přiblížit pražské mladší klientele, startupům a podnikatelům na začátku, kteří chtějí trochu vtipu a nadhledu. Tuto myšlenku jsem pojala se zaměřením na džungli a účetnictví/paragraf.
Druhý směr byl KLASICKÝ, který měl plynule navázat na dosavadní fungování firmy, jen dostat identitu do nové doby a vedení. Cílovou skupinou však zůstávali zavedení klienti. Zde jsem vycházela především z názvu firmy ve spojení s paragrafem.
Třetí směr byl takový bonusový a interní název byl ÚČETNÍ SMĚR, kdy jsem chtěla do loga dostat podstatu účetní praxe, kterou je v základu matematika. Barevně však měl být nádech firmy přívětivější, lehce ženský, hravý a mladý.
Než odešlu návrhy, kterých mám větší množství, tak si je ještě interně vytisknu a v případě potřeby ještě podrobím uživatelskému testování okolí a přátel z oboru a marketingových firem, abych zjistila jejich marketingový potenciál a cílovku při kampani.
Klientka nakonec dostala do rukou 6 návrhů, kdy jsem od každého směru navrhla 2. Je to mnohem větší množství návrhů, než klasicky prezentuji. Vždy, když mám větší množství návrhů, tak si malinko nadávám, že jsem to přehnala a měla určit pouze 3.
Každý klient na to reaguje jinak. Někteří klienti mají neskutečnou radost a jsou rádi, že mají z čeho vybírat. Jiní samozřejmě sdílejí mé obavy z výběrové paralýzy, tedy, že díky velkému množství návrhů bude mnohem těžší se rozhodnout.
Nicméně článek je o tom, jak vypadají návrhy z mé dílny, takže na konec vám sem ještě dám další projekty a k nim vytvořené návrhy.