Vše kolem tvorby a rozesílání newsletterů může být značně zmatečné, tak jsem sestavila základní přehled častých otázek a odpovědí.
Newslettery
CO JE TO NEWSLETTER A DIRECT MAIL?
Význam
Newsletter je strukturovaný graficky upravený přehled novinek, akcí, slev a jiných nabídek zaslaných mailem. Zasílá se zákazníkům, odběratelům a uživatelům určitých portálů, kteří mají o takový přehled zájem.
Direct mail je v podstatě to samé. Zasílá se v podobě personalizovaného mailu většinou s jasnou informací či nabídkou.
Efektivita
Newslettery i direct maily jsou velice důležité pro správně fungující marketing, vztahy se zákazníkem a zvyšování ziskovosti. Díky této formě komunikace můžete své zákazníky vždy upozornit na aktuální dění ve firmě a v nabídce.
Nežádoucí je pouze frekvence a adekvátnost sdělení. Je důležité sdělovat pouze důležité a jasné informace, nikoliv „bombardovat“ odběratele nepodstatnými drobnosti či stále opakovat jen jeden typ slevy příliš často po sobě.
Grafika
Pro mailový marketing je základem především obsah sdělení a grafická podoba. Každý klient má většinou opakující se newsletter, který vychází z firemní identity a udržuje tedy stylovou linku, podle které zákazník intuitivně spojí sdělení s onou firmou.
Při opakujících se newsletterech se většinou vytváří grafická šablona podoby mailu. V této šabloně se poté mění pouze obsah, ale základ zůstává. Užívání je poté jednodušší a kompaktní. Tato šablona se stejně jako další sdělení lehce obmění po nějakém čase.
Dále se vytváří i jednorázové direct maily s nabídkami, akcemi, aktualitami či jedinečným sdělením. Zde se poté vychází opět z firemní identity, ale grafika se modifikuje dle sdělované informace.
Kódování
Grafická podoba newsletteru je první důležitý krok. Ovšem je nutné na něj navázat několika dalšími, aby jste měli kvalitní a úspěšný newsletter. Ve chvíli, kdy je hotová a schválená grafická podoba, přichází na řadu kódování.
Kódování newsletterů je hodně specifické a má svá úskalí. Šikovný koder si poradí se zobrazováním ve většině emailových klientů a udělá vše pro to, aby newsletter neskončil ve spamu.
Rozesílání
Hotový kód se následně používá v rozesílce newsletteru. Existuje několik možností, jak na to. První a asi nejjednodušší, je použití klasického emailového klienta a vaší adresy. Ovšem toto je vhodné pouze na malé rozesílky do 100 adresátů. Větší takto nejdou.
Druhá možnost, že váš web, nebo eshop má tuto funkci v sobě. Pouze vezmete a použijete připravený newsletter.
Poslední metodou jsou specializované nástroje. Ty jsou schopny rozesílat na desítky tisíc kontaktů, validovat emaily, analyzovat a mnoho dalšího. Pokud budete mít zájem, jsem schopna vám i v tomto poradit.
Rozdělení newsletterů a direct mailů
Šablona |
ŠablonaVytváří se pro opakující se newslettery a direct maily s důrazem na grafickou linku klienta. |
Jednorázové |
JednorázovéNeopakující se grafická podoba personifikovaného mailu s jedinečnou informací. |
Rozesílání |
RozesíláníTo, jak email nakódujete a rozešlete, rozhoduje o tom, kolik lidí ho nakonec uvidí a využije. |
FAQ
Připravíte mi newsletter či direct mail kompletně k odeslání?
Ano, připravím. Po obdržení podkladů a analýze vaší firemní identity sestavím, graficky navrhnu a připravím i nakodovanou podobu vašeho newsletteru či direct mailu přímo k odeslání.
Můžete mi zajistit i odesílání mého newsletteru či direct mailu?
Ano, mohu zajistit i rozesílání.
Důležitá je vlastní databáze kontaktů a odběratelů, kterou si buduje každý klient sám. Poté je možné zajistit i odesílání.
Mám již nastavený styl grafické podoby newsletteru, budete ho předělávat, když si zadám zakázku k vám?
Pravděpodobně nikoliv. Důležitá je především kontinuita firemního stylu, takže je pro každého grafika důležité styl firmy zachovat.
Je však možné, že newsletter nebude splňovat jiné aspekty grafiky, které by mohly mít vliv na jeho efektivitu. V tom případě určitě navrhnu úpravy minimálně těchto částí.