Skicování je vlastně to, co vás a vaše okolí upozorní na to, že časem se třeba budete živit „rukama“, ale od běžného pojetí mám na mysli jemnou motoriku rukou, tedy kreslením, malbou, potažmo designem.
To je to, když jste si jako malí, větší a největší rádi kreslili a vaše výtvory vypadaly třeba čím dál více jako lidi a ne stále jako brambory s chapadly.
U počítačového designu se od těch prvních chvilek s kreslením, časem během základní a střední školy, prokreslíte až do bodu, kdy kreslit přestanete a více klikáte myší. Ale to kreslení by z procesu správně nikdy vypadnout nemělo.
Kreslení by z procesu správně nikdy vypadnout nemělo.
Kreslení, a mnohem lépe řečeno skicování, protože polovina toho jsou jen linky, čmáranice a pokusy, které často vyhodíte, jsou základem každé myšlenky designera. Ve chvíli kdy začne designerovi jiskřit v hlavě myšlenka na tvar, barvy, ladění nebo podobu nového projektu, tak už ji většinou tužkou skicuje na papír, aby viděl, jak ona myšlenka vypadá v reálu.
Kdy a jak se skicování používá při tvorbě značky?
Každý designer má unikátní tvůrčí proces, který by měl svým klientům popsat. Někdo si jde lehnout hned po schůzce a čeká na svou inspiraci, někdo skicuje již na schůzce, někdo si dělá analýzu, někdo jde do fotobanky, ale většina designerů zahrnuje do svého tvůrčího procesu v nějakém momentu skicování.
V mém tvůrčím procesu je skicování většinou krok 1 a krok 3, jelikož si své myšlenky ze schůzky/zadání hned realizuji na papír. Velmi často je nepoužiji, protože jsou to ty mainstreamové věci a objekty, které se každému vybaví ve spojitosti s konkrétním zadáním a krokem 2 je smažu.
Krok 2 je totiž většinou analýza trhu. Snažím se vždy klientům dodat originální myšlenku či pojetí a to bez analýzy jednoduše nejde. Většinou totiž zjistíte, že tu první myšlenku (zubař – zub, kavárna – hrnek, atd.) má většina konkurence vašeho klienta a vy nechcete dodat něco milionkrát přebrané a bohužel často naprosto identické (narážím na logo generátory).
Zároveň ale potřebujete uchovat to základní poselství činnosti. Víte, že když máte na drátě zubaře a do loga mu navrhnete misku pro psa, aby měl originální logo v oboru, tak žádný ze stálých i potenciálních nových pacientů si nespojí značku s činností a vy jste klienta právě připravili o peníze. Vy si odškrtnete originální logo v oboru a jeho odškrtnete od všech, kteří by si ho hledali.
Je to tedy vždy takový balanc mezi originalitou a prvoplánovým ztvárněním oboru/činnosti. Z toho důvodu nedám na analýzu dopustit. Když jsem si jistá, že jsem toho viděla a vypsala dost, abych zajistila klientovi co možná nejoriginálnější myšlenku, vrátím se zpátky ke skicování.
Zde nastává z mé strany takový malý výbuch kreativity. Často vídám skici svých kolegů a kamarádů grafiků na sociálních sítích a všechny je mají krásně jednotné, vyrovnané do řádků i sloupců a popravdě vůbec nechápu, jak je to možné.
Mé skicování je většinou tak velký proud myšlenek doslova vychrlených na papír, kdy mě napadá hned další možnost pojetí, jiná linka, jiná tloušťka, cokoliv, co musím hned zaznamenat, že jednoduše nemám šanci se k tomuto přiblížit.
Ze začátku si vždy říkám, že to budu mít také tak úhledné, jako kolegové na sociálních sítích, ale pak si vždy řeknu, že své původní skici určitě stejně jen překreslili „pro“ sociální sítě.
Většinou takto naskicuji velké množství variant loga, které poté převádím do digitální podoby již s pomocí myši a iPadu a vznikne reálný návrh, který odesílám klientovi. Přičemž v procesu vyřadím až 80% skic a vyberu ty „nejsilnější“ pro komunikaci se zákazníkem.
Co spadá do skicování, když si jej nechám platit při tvorbě?
Nedílnou součástí tvorby loga pro mé klienty je faktura na skicovné, která se hradí předem. Po výpisu toho, jak skicuji byste si nyní mohli myslet, že se tato faktura, která činí 30 – 50% z celkové ceny, týká pouze těch čmáranic na papír.
Tak to ne. Skicovným nazývám celou první fázi tvorby loga. Spadá do ní právě výše zmíněná analýza konkurence a i celého oboru. Přeci jen neznám všechny obory a měla bych se s nimi seznámit, když v nich mám tvořit novou výraznou značku. Netvořím nic neříkající loga a k tomu potřebuji informace a trochu studia.
Další částí je skicování tak, jak jsem ho popsala v mém tvůrčím procesu a také digitalizace. Tedy převedení myšlenek, skic, barev a písma do reálné podoby, jak by mohlo logo vypadat.
Většinou nevytvořím jen jeden návrh, ale zhruba tři a snažím se moc často toto číslo nepřekračovat. Pokud totiž vytvořím návrhů mnoho, tak nastane takzvaná výběrová paralýza – nabídka je tak široká, že nevím, co si vybrat.
Tyto návrhy poté odesílám v náhledech klientovi k posouzení a na základě výběru a dalších změn a požadavků doladíme finální podobu loga. A tento proces až po odeslání návrhů nazývám skicování, které si každý klient hradí předem.
Ukázky návrhů některých log odeslaných klientům
Reálně v přepočtu na čas a práci je toto zhruba 70% celkového času stráveném na tvorbě loga, ale přijde mi fér si předem účtovat jen 30 – 50% z celkové ceny za skicování.
- Z jedné strany proto, že vás klient nezná. Viděl sice vaší práci, ale netuší, jak zpracujete jeho obor, ideu a značku a někdy se jednoduše „nesejdete“ a spolupráce již není nadále možná.
- Z druhé strany proto, že chtít na začátku celkovou částku ani nemůžete, protože nevíte, jak náročná tvorba, spolupráce a další úpravy loga, než se dostanete do finále.
- Z třetí strany proto, že pokud byl klient rozhodnut nezaplatit (bohužel, i to se stává), tak se to většinou projeví již při první zmínce o skicovném předem.
Ze všech stran je fér, že vy máte zaplacenou část času, kterou jste na práci strávili a klient má k dispozici návrhy pro další spolupráci, na kterých může lépe ukázat, co mu nevyhovovalo. Nebo je naopak spokojený, protože nezaplatil tak velkou část předem a není tolik nervózní, než přijdou první návrhy.
Celkově používám skicování na vše. Než začnu navrhovat nový katalog, brožuru, web a další, tak nejdříve vždy udělám jednoduchý layout v ruce. Značně to poté urychlí celý proces tvorby, protože toho máte méně v hlavě a více před sebou a můžete se mnohem lépe soustředit.
A ve volném čase (stále více i v tom pracovním) připravuji skici a kresby z různých témat. Cvičím si tak ruku, uvolňuji kreativitu, získávám inspiraci a odlehčuji hlavě a myšlenkám. Hodně takových skic jsem již začala nabízet k prodeji a celou zásobu kreseb jsem vytvořila pro svou volnočasovou značku Kreativní Brabec.
Ze všech těchto důvodů je pro mne a designery tolik potřebné skicování.
Velice děkuji za přečtení.