K navrhování firemní identity se velmi často váže i emailový podpis. Je to taková vizitka v každé vaší zprávě, ať ji odesíláte komukoliv.
No jo, ale od mých klientů z mnoha projektů vím, že ne každý ví, co to vlastně emailový podpis je. My si dnes ukážeme, jak vzniká tato důležitá součást identity a jak velké jsou mezi podpisy rozdíly.
Nedávno jsem u jednoho projektu navrhovala i šablonu pro emailové podpisy a screen náhledu jsem ve formátu PDF poslala ke schválení. Odpovědí mi bylo, že podpis nejde vložit do google podpisu, takže jej mám zaslat v jiném formátu. Aha! Zaslala jsem klientovi dlouhý elaborát, kde jsem se snažila vše vysvětlit. Klient napsal ok a já připravila návod na implementaci.
Je možné, že byl klient možná trochu dotčený, že ho poučuji, což chápu, ale vždy tvrdím, že nikdo neznáme zákoutí a podrobnosti jiné odbornosti. Nikdy by to však nemělo vypadat jako výsměch. Já také nerozumím podrobnostem v oboru daňového poradenství, ale čekám, že mi to odborník vysvětlí, nikoliv mě vysměje.
Takže, pojďme si to tedy vysvětlit.
Proč nepoužíváme obrázky?
Dříve bylo naprosto normální, že jsme si do emailových podpisů dávali obrázky.
Dříve bylo naprosto normální, že jsme si do emailových podpisů dávali obrázky. S dobou, mnoha monitory, rychlostí a efektivností procesu se však obrázky staly značnou přítěží.
Zároveň zde máme vysoké množství mailových klientů. Někdo má mailovou schránku u Google, Seznamu, Outlooku a já nevím u koho ještě a každý tento mailový klient má vlastní zobrazení, pravidla a kód pro zobrazování mailů a podpisů.
Blokování
Pro úsporu a bezpečnost v zasílání dat, vám většina klientů automaticky příchozí obrázky v těle mailu zablokuje. Je to jeden z důvodů, proč je tedy obrázkový mail k ničemu. Někteří klienti obrázek pro změnu nezablokují, ale odsunou ho do přílohy a příjemce se otravně ptá, jestli chce stáhnout externí obsah – nechce, jistě, že nechce.
Responzivita
Někteří klienti mi při schvalování grafické podoby mailu napíšou, že chtějí například posunout logo maličko doleva. Nebo že chtějí zarovnat levý okraj loga s levým rohem nápisu atd. Kdybych navrhovala emailový podpis jako obrázek, tak by to nebyl problém. Text s logem krásně zarovnám, klient si spokojeně vloží obrázek do podpisu a je hotovo.
Pokud mailový klient příjemce obrázek nezablokuje viz výše, tak bude mailový podpis krásný. Vážně? Samozřejmě, že ne. Zase…v dnešní době je již naprostým standardem, že každý uživatel má hned několik obrazovek s několika různými rozlišeními, kde se obrázkový podpis zmenší, zvětší, uřízne, posune nebo bude nečitelný.
Interaktivita
Další bod, který dnes považujeme za samozřejmý. V mailu již míváme mnohé, krom jména a kontaktu. Chceme, aby ses námi příjemce mohl spojit hned na několika úrovních. Chceme, aby mohl kliknout na mail, web, ale i trilion sociálních sítí a rovnou udělat instantní spojení.
Ovšem…ty obrázky. Těžko budeme nastavovat do mailového podpisu, který je navržen z jednoho obrázku x různých interaktivních linků a odkazů v podobě ikonek, bez kódování. Další důvod, proč obrázky ne.
Jak tedy navrhujeme ten podpis?
Je tu hned několik možností. Jako grafik samozřejmě vždy posílám předběžný náhled podpisu na optimálním monitoru, případně více náhledů, pokud je požadavek i na mobily, tablety atd. Ale je to stejné, jako náhled webových stránek. Je mi jasné, že zobrazení kódu málokomu něco řekne, takže ten „obrázek“ slouží jako náhled, jak by to mohlo cca vypadat.
V pozadí je ale více práce. V podstatě se nakóduje stejně jako ten web. Připraví se návrh společně s HTML šablonou, kterou pokud má firma více zaměstnanců by měla být editovatelná. Pokud tedy nepřipravujete každý podpis zvlášť.
Společně s touto šablonou se připraví i návod na implementaci do konkrétního mailového klienta, aby byla zase editace jednodušší. I toto může grafik/kóder udělat rovnou a návod nepřipravovat. Není to tedy úplně práce pro někoho, kdo se v oboru vůbec nevyzná.
Druhá a velmi lákavá možnost je využít některou ze služeb, která mailové podpisy pomůže nastavit za vás. Je to velmi rychlé, efektivní a většina služeb nabízí rovnou i samotné náhledy finální podoby s vygenerovaným HTML kódem. Uživatel si jej jen znovu musí umět naimplemetovat do mailového klienta.
Třetí možnost je mít připravený podpis čistě v klientovi, ke kterému přidáte například jen logo. Většina klientů umožní přidat interaktivní mail a webovou adresu. Je to jednoduchá varianta u těch klientů, kteří například nemají žádné sociální sítě nebo je nechtějí zobrazovat v mailu. Ukázka je výše u „Blokování“.
Pokud není na podpisu nic speciálního, tak připravuji klientům druhou variantu, jelikož je jednodušší, efektivnější a levnější. Změny se do ní mnohem lépe zanášejí a podpis je již připraven pro responzivní zobrazení s interaktivními odkazy a komprimovanými obrázky – většinou logem.
Moc děkuji za přečtení, a doufám, že už tušíte, proč nenavrhuji obrázkové podpisy:)