Vždy když začínám novou spolupráci na logu, tak svým klientům radím, aby si k logu určitě nechali navrhnout i grafický manuál. Za mě je to nedílná součást každé podařené firemní identity. Ano, mohu namítnout, že bych grafický manuál měla vytvořit ke každému logu a dříve tomu tak i bylo.
Nicméně jsem se po čase rozhodla, že grafický manuál budu navrhovat pro ty, kdo ho opravdu chtějí. Vedly mě k tomu ekonomické, ale i takové lehce antiegoistické důvody. Grafický manuál totiž není úplně easy navrhnout a nemáte ho do hodiny hotový, pokud se bavíme o kvalitním grafickém manuálu. Tudíž jeho cenu je potřeba zmínit. Respektive čas, který na manuálu trávím.
Většinu manuálů vytvářím v průměru do 8 hodin. Tedy jeden celý pracovní den. Tím, že se jedná o úkolovou sazbu, tak si nenechávám proplatit každou hodinu, ale nabízím jej za pevnou sumu. Nechávám na každém, aby si to zhruba spočítal:)
Co se týká designerů a ega, tak to je další důvod, proč jej nenabízím automaticky k logu. Nepatřím mezi designéry, kteří odmítnou projekt, a poté se tím hrdě veřejně „chlubí“ na sociálních sítích a neopomenou v příspěvku klienta ještě urazit, jak bývá dnes bohužel zvykem. Ne, to opravdu ne.
A ano, myslím si, že grafický manuál je extrémně důležitý dokument po tvorbě loga. Avšak to, že jsem o tom přesvědčená já, neznamená, že budu lámat klienta, aby si jej nechal navrhnout. Vždy zde ta možnost je, několikrát doporučím klientovi, aby to zvážil, ale bez násilí a arogance.
Co je grafický manuál?
Grafický manuál, Identity guideline, firemní manuál, korporátní manuál, sbírka pravidel loga a mnoho dalších názvů společně znamená to samé. Jedná se o sbírku pravidel a doporučení k logu. Pravidla a doporučení k používání, dalšímu zpracování a celkový směr firmy.
Obsahem bývá většinou samotné logo, jeho vznik a myšlenku, která designéra vedla k právě tomuto logu. Je vhodné vypsat i cíle firmy, lehce popsat majitele, směr a povahu produktu a cílové skupiny. V podstatě vysvětlujete vše podstatné pro designové a marketingové účely značky.
Dále jsou faktické designérské atributy, jako jsou použité barvy loga/firmy, fonty a jejich alternativy k běžnému užívání, varianty loga, škálovatelnost, tedy jestli logo jde dát i na manžetové knoflíčky, nebo jste navrhli takovou patlanici a změť čar, že A3 bude asi tak stačit na zobrazení loga 😀
Důležitá součást manuálu je i vyobrazení ochranné zóny loga. Je to oblast kolem loga, do které by nemělo nadále nic zasahovat. Představte si, že máte logo produktu, které někdo společně s dalšími logy dalších produktů otiskne do časopisu a loga budou tak blízko u sebe, že se nevyznáte, kde začíná Adidas a končí Nike. Ochranná zóna by tomu měla zabránit.
Společně s ochrannou zónou je zde i na obranu proti špatnému zobrazování část věnovaná pouze špatnému použití. Zahrnuje většinou klasické problémy, jako je deformace, výměna fontu, výměna barev, špatná průhlednost, překrytí a poničení významu loga.
Do manuálu se nakonec vkládá ještě taková volitelná kapitola, která se zabývá použitím loga v praxi na další reklamní předměty, tiskoviny a propagaci. Toto si volí každý grafik podle sebe a konkrétního projektu. Většinou, pokud je nasnadě další spolupráce, tak je záhodno toto použití jasně definovat, ale zároveň nejít příliš dopodrobna.
K čemu vlastně manuál slouží?
Manuál je důležitý především pro klienta, brand a jeho další fungování. Hodně klientů má design na spodních příčkách svého zájmu, což je logické při hromadě náležitostí a starostí, které je potřeba s novým brandem a produktem zajistit. Chápejte, že pokud máte novou recepturu na Manu, tak vás budou trápit spíš laboratorní výsledky nezávadnosti, než jakou barvu bude mít vizitka.
Ve chvíli, kdy má klient své logo, tak často zapomene na všechno kolem a položku design si často zaškrtne jako splněno. Posléze si uvědomí, že vlastně zapomněl objednat tiskoviny, obal, web, polep na auto a inzerát do místního tisku. S některými záležitostmi půjde za vámi, ale s jinými za jiným grafikem.
Například u mě je to tak, že se nevěnuji 3D grafice, takže kdyby můj klient odešel za 3D grafikem pouze s logem bez manuálu, tak 3D grafik vlastně neví, od čeho se odrazit a klient mu bude muset svou ideu sáhodlouze vysvětlovat a ztrácí tím čas. Pokud však grafik dostane do rukou grafický manuál k logu, tak přesně ví, které barvy jsou potřeba, jaký font nastavit a chápe celou myšlenku značky.
Jiné firmy zase grafický manuál potřebují proto, aby mohly změny a dodatečné úpravy řešit v průběhu času. Celková firemní identita je vcelku docela suma a ne každý podnikatel se hned na začátku cítí na to, aby vynaložil nemalé peníze na prezentaci, když ještě ani není, které části bude potřebovat. Grafický manuál slouží k tomu, aby si s každou další záležitostí grafik oprášil know how firmy, barvy a dostal se lépe do stylu značky/firmy.
Pokud mám od klienta se zajetou značkou zadání na veletržní výstavu a mám k dispozici jeho grafický manuál, tak se můj čas na vymýšlení designu a konceptu značně zkrátí, což se projeví i na faktuře.
Pokud od vás klient odejde s hotovým manuálem do dalších pracovišť, jako jsou tiskárny s polepem aut, výrobci reklamních předmětů a další, tak oni i klient si ušetří čas na schůzce, kde by si vše složitě vysvětlovali. A čas jsou peníze. Klient se může věnovat další práci a tiskárna stihne vše připravit v kratším čase, takže levněji.
Pokud zastupuji jako grafik externista firmu, která sdružuje více korporátních identit a mám připravit pro všechny značky podobný obsah, ale různý design, tak si/klientovi děkuji za grafické manuály k jednotlivým značkám, který mě vždy vrátí zpět do kolejí.
Co vy? Již víte, proč je pro vaši značku tak důležitý grafický manuál?