Všichni bannery známe, vídáme je, často se podle nich řídíme a v také podle nich i nakupujeme. Bannery mají mnoho podob i účelů a je dobré je znát, protože vám často dokáží přinést zákazníky nebo jim pomoci v nákupu. Dnes se mrkneme na to, jak se takové bannery dělí a v čem je jejich přínos.
Pop-up banner
Jedná se o bannery, které většina z nás nesnáší, tedy především, pokud jde o pop-up bannery s cookies, které nás zdržují od návštěvy konkrétního webu. Pokud však odstraníme tento jeden zmíněný, tak jsou pop-up bannery většinou velmi užitečné.
Můžeme totiž jejich pomocí přijít na aktuální, limitovanou nebo personalizovanou nabídku a usnadnit si tak například hledání, nákup nebo informovanost třeba o dopravě zdarma. Správně použitý pop-up banner značně zvýší konverzi nákupu a dalších interakcí na internetových stránkách.
Špatně použité pop-up bannery často vídáme naopak na stránkách, především lifestylových z USA, kdy na nás tyto bannery skáčou nejen při příchodu, ale i při jakémkoliv pohybu na webu. V praxi to znamená, že pokud čtete například článek rozložený na více stránek, tak při každém přechodu na další stránku na vás vyskočí stejný banner znovu.
Slider bannery na hlavní stránce
Eshop Vitappeal.cz s jedním produktem přiblíží pomocí bannerů návštěvníkovi užití a cílové skupiny
Tyto bannery jsou extrémně důležité, protože dávají majiteli stránek možnost se představit a vytyčit jasné a důležité body, kvůli kterým začne návštěvník uvažovat nad tím, že na webu zůstane, či objedná službu nebo produkt.
Bannery tohoto typu by se mohly ještě rozdělit podle toho, jestli jsou na webu či eshopu. Z praxe vím, že nejlepší je kombinace obojího. Tedy, zařadit do slideru banner, kde jsou vytyčená pozitiva a zásady provozovatele (pečlivě balíme, vybíráme nejlepší produkty od lokálních dodavatelů), tak i konkrétní upozornění (sleva na kolekci bruslí značky Nespadni, nová edice od autora Napiš To).
Jen pozor! Slider bannery mají také svá úskalí a důvody, proč mohou návštěvníka odradit a působit nedůvěryhodně. Podstata často tkví v jejich počtu. Ano, slider láká k tomu, že můžete použít další a další banner, nabídku, informaci, kterou chcete sdělit, ale nic se nemá přehánět. Dvacet za sebou jdoucích bannerů a ještě k tomu s neaktuálními informacemi působí spíše negativně, nežli že by vám přivedl nějakou chtěnou konverzi.
Ideálním počtem bannerů v úvodním slideru je 3 – 5 bannerů rozdělených do jasně informujících oznámení, hesel, bodů či produktů.
Header bannery
Dříve jasná součást každého webdesignu pomalu odpadá. V některých případech nahradily tzv. headry právě slider carousely, videa a u eshopů jsou často pryč úplně, jelikož zdržují zákazníka od co nejdřívějšího nahlédnutí na zboží. Headry s uvítáním na webu již skutečně najdeme na těch úplně nejstarších nebo hodně osobních internetových stránkách.
Naopak se staly docela dobrou součástí jednotlivých kategorií na eshopech. Jemně a jednoduše totiž zákazníka buď informují o produktech v dané kategorii a suplují tak nechtěné pop-upy nebo navodí návštěvníkovi nějaký feeling v souvislosti s kategorií.
Nejlépe se to ukáže na příkladu eshopu s nábytkem, kdy kategorie „noční stolky“ není úplně lákavá, ale pokud budete mít v kategorii header, kde bude hezká koláž nejdesignovějších stolků, tak si snadněji vyberete. Případně, pokud budete mít header s příjemnou ložnicí, tak si navodíte podobný feeling a budete na stolky koukat s větším zájmem, i když vaše postel v podstatě končí zdí a stejně byste stolek neměli kam dát.
Produktové bannery
Eshop Dreamfishing.cz rozsekne produktovým bannerem tabulku produktů a nabídne rychlé řešení i nákup
Produktové bannery nenajdeme jen v online světě. Většina „letákových lidí“ (patřím mezi ně :D) se s jednoduchými produktovými bannery setkává běžně i v tištěných nabídkách marketů. V podstatě se i v online světě jedná o identický banner. Výhodou je, že do takového banneru můžete zařadit přidanou hodnotu v podobě interaktivnosti, aktuální slevy, výhody (doprava zdarma, sestavení na místě, novinka) a druhý den ji změnit.
V eshopovém světě dobře udělaný produktový banner může „rozbít“ unylost mříží s produkty vedle sebe. Návštěvník se poté lépe rozhoduje a nenastane u něj výběrová paralýza, kdy má před sebou nekonečnou tabulku produktů. Případně se dobře cílí na konkrétní značku a několika produkty.
Reklamní bannery
Ukázky různých bannerů z kampaně pro firmu Smartvac.cz na sKlik
Odvětví reklamních bannerů je na vlastní článek. Pro začátek si ale pár informací k těmto bannerům řekneme. Jedná se o konverzní bannery, které si nemůžete navrhnout úplně sami, jelikož mají svá pravidla, která udává jejich poskytovatel. V našem prostředí Seznam a Google nejčastěji.
Pokud budete mít takový banner navržený, dle pravidel zmiňovaných poskytovatelů reklamy, tak by vám měly nalákat návštěvníky na web, eshop, konkrétní kategorii či produkt. Hrou s různými druhy bannerů, badgety na reklamu, správným cílením a dalšími pravidly se zabývá celé odvětví, které se říká internetový marketing a je to místo, kde se těžko vyznává.
Najít toho správného marketéra či marketingového specialistu není totiž jen tak. Můžete najít někoho, kdo vypadá skvěle, je hodně hlasitý ve své propagaci, dát mu volnou ruku a po čase zjistíte, že konverze je nízká, budget jde na neadekvátní propagaci, cílovku a peníze mizí astronomickou rychlostí.
Nebo najdete dobrého specialistu, ale proces vám přijde příliš pomalý a zdlouhavý a se specialistou se často rozloučíte přesně ve chvíli, kdy se karta teprve začíná obracet, ale vám již došla trpělivost. Nemohu říct, že tato cesta je správná, protože skutečně můžete narazit na někoho, s kým rok spolupracujete, nic se neděje a karta se ani neobrátí.
Ve své praxi jsem narazila na oba tábory klientů, ale i na ten třetí. Jsou to pro mě takové zlaté rybky mezi klienty. Lidé a firmy, které si vybrali správného a šikovného specialistu, svěřili se do jeho rukou a poctivě plnili i úkoly, které jim specialista dal.
Takoví klienti často svůj business zdvoj i ztrojnásobili a podařilo se ono fordovské heslo „Kdybych měl poslední dolar, dal bych ho do reklamy“. Jak říkám – reklamní bannery jsou na vlastní článek a určitě se jim budu ještě někdy věnovat.
Tím bych asi článek o bannerech ukončila. Všechny ukázkové bannery jsem tvořila a jsou nebo byly použité v praxi. Doufám, že již nejste z množství druhů bannerů nervózní a pomohla jsem vám malinko ve výkladu, k čemu který slouží. Nyní už budete vědět, který je ideální právě pro vás a vaše podnikání.
Velice děkuji za přečtení článku.